Katedra Metodologii, Dydaktyki i Historii Kultury

II Forum Edukacji Historycznej

2025-09-10

Wydział Nauk Historycznych

Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu

Instytut Historii i Archiwistyki

Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Toruniu

Komisja Dydaktyki Historii Komitetu Nauk Historycznych PAN

 

Ogólnopolska konferencja naukowa

II FORUM EDUKACJI HISTORYCZNEJ

„Czy w edukacji historycznej potrzebny jest kanon?”

Toruń, 26-27 września 2025 r.

Wydział Nauk Historycznych UMK

(Collegium Humanisticum, ul. Bojarskiego 1)

 

P R O G R A M

 II Forum Edukacji Historycznej zaplanowane zostało w dosłownej formule forum dyskusyjnego, ponieważ ideę spotkania oraz wymianę poglądów chcielibyśmy uczynić nadrzędnymi celami naszej konferencji.

Jednocześnie chcielibyśmy, aby dyskusja w czasie forum koncentrowała się wokół, jak sądzimy, najważniejszych problemów związanych z kanonem. Liczymy, że zasygnalizowanie węzłowych zagadnień pozwoli na wypracowanie podczas konferencji propozycji, które będą podstawą dalszej dyskusji, a być może nawet konkretnych propozycji w zakresie programu nauczania i strategii edukacyjnych tak w szkołach, jak i poza nimi.  Z tego powodu pod rozwagę uczestników chcielibyśmy poddać następujące perspektywy i problemy:

Perspektywa historiograficzna:

  1. Kanon postaci w tradycji historiograficznej: szkoły historyczne, historiografia klasyczna, modernistyczna, postmodernistyczna.
  2. Kanon w różnych nurtach historiografii: perspektywa studiów postkolonialnych, historii globalnej, gender studies, historii ludowej, historii kulturowej, historii mówionej, historii w przestrzeni publicznej itd.
  3. Kanon w syntezach i podręcznikach akademickich, kanon postaci w edukacji szkoły wyższej.

 Perspektywa dydaktyczna:

  1. Kanon w tradycji dydaktycznej: koncepcje, programy, podręczniki, materiały dydaktyczne w XIX i XX w.
  2. Kanon we współczesnej dydaktyce: podstawa programowa kształcenia ogólnego, media edukacyjne.
  3. Kanon w praktyce edukacyjnej: cele dydaktyczne i wychowawcze, egzaminy zewnętrzne.

Ponadto sądzimy, że problemem istotnym w obu perspektywach – historiograficznej i dydaktycznej są relacje i proporcje między: historią polityczną, społeczną, gospodarczą i kulturową, historią Polski a historią powszechną czy także proporcje pomiędzy epokami.

Serdecznie zapraszamy do dyskusji!

 

Piątek, 26 września 2025 r.

(Collegium Humanisticum, Sala Rady Wydziału Nauk Historycznych)

 

10.00 – 10.15 Otwarcie konferencji

10.30- 12.00 Blok I: Z kanonem czy bez kanonu

Wprowadzenie do dyskusji: Wojciech Piasek, Małgorzata Machałek

Dyskusja

12.00-12.15 Przerwa kawowa

12.15-13.45 Blok II: Starożytność

Wprowadzenie do dyskusji:  Małgorzata Pawlak, Marcin Pawlak, Marek Białokur

Dyskusja

13.45-15.00 Obiad

15.00- 16.30 Blok III: Średniowiecze

Wprowadzenie do dyskusji:  Paweł Kras, Piotr Oliński, Izabela Lewandowska

Dyskusja

16.30-16.45 Przerwa kawowa

16.45-18.15 Blok IV: Nowożytność

Wprowadzenie do dyskusji:  Tomasz Kempa, Adam Kucharski , Mariusz Ausz

Dyskusja

18.15-19.30 Kolacja (Foyer Collegium Humanisticum)

 

Sobota, 27 września 2025 r.

(Collegium Humanisticum, Sala Rady Wydziału Nauk Historycznych)

 

9.00-10.30 Blok V: Wiek XIX

Wprowadzenie do dyskusji: Andrzej Chwalba, Tomasz Krzemiński, Agnieszka Chłosta-Sikorska

Dyskusja

10.30-10.45 Przerwa kawowa

10.45-12.45 Blok VI: Wiek XX

Wprowadzenie do dyskusji: Karol Sanojca, Maciej Fic, Arnold Kłonczyński

Dyskusja

12.45-13.45 Podsumowanie konferencji

Marek Białokur, Magdalena Biniaś-Szkopek, Danuta Konieczka-Śliwińska, Włodzimierz Kowalczyk, Małgorzata Strzelecka

 

Katedra Metodologii, Dydaktyki i Historii Kultury